24.03.2014

Kurs na nietypową kartkę sztalugową

Witajcie :)

Być może widzieliście już poniższy kursik na blogu ScrapCafe, dla którego go opracowałam, ale dla tych, którzy tam jeszcze nie trafili, wkleję go również u siebie :)

Myślę, że większość osób zna i widziało kartki sztalugowe. Pewnie niektórzy mają nawet na koncie wykonanie jednej lub więcej takich prac. Najczęściej widuje się je w formie kwadratowej, bardzo rzadko pojawiają się w innym kształcie, np. serca.

A może by tak puścić wodze fantazji i wykonać kartkę o kształcie zupełnie nietypowym? Co powiecie na sztalugę w formie pięknego motyla, jadącego samochodu, czy startującej rakiety? ;-)


Postaram się pokazać, jak w bardzo łatwy sposób można wykonać kartę sztalugową właściwie w dowolnym kształcie ;-)

Oto, co nam będzie potrzebne:


Dodatkowo potrzebne będą:
- szablon o kształcie, w jakim chcemy wykonać kartkę (dla pokazania, jak różne możemy zastosować kształty, przygotowałam szablony motyla, samochodu i rakiety);
- 2 arkusze sztywnego papieru, np. brystolu.


Zatem do pracy! :)

1. Wycinamy z brystolu bazę kartki sztalugowej.
Szerokość bazy powinna być równa najszerszemu miejscu szablonu, a wysokość bazy złożonej na pół (!!!) ciut mniejsza od wysokości szablonu tak, aby po ułożeniu szablonu na złożonej bazie, górna jego część odrobinę wystawała poza zagięcie bazy.
Nie podaje tu wymiarów, gdyż zależą one od wybranego szablonu.


2. Górną część bazy musimy teraz zagiąć w połowie wysokości:


3. Zaginamy zewnętrzną ćwiartkę do środka:


i otrzymujemy podstawę naszej sztalugi:


4. Następnie nadamy tej podstawie odpowiedni kształt. W tym celu na zagiętej części bazy odrysowujemy szablon przykładając dolną krawędź szablonu do dolnej krawędzi bazy (tam, gdzie baza się otwiera). Górna część szablonu powinna wystawać nieco poza bazę.


5. Wycinamy bazę wzdłuż odrysowanego konturu.
Możemy teraz zdecydować, czy wycinamy obie części bazy, czy zostawimy na podstawie niektóre elementy niewycięte.
W przypadku motyla chcę, aby kartka była lżejsza, bardziej filigranowa, wycięłam więc całkowicie obie części bazy. W pozostałych przypadkach pozostawiłam na podstawie niektóre fragmenty niewycięte ;)


A tak wyglądają bazy po rozłożeniu:


6. W kolejnym etapie przygotowujemy front sztalugi, który będzie stanowił jej pionową ozdobioną ściankę.
W tym celu odrysowujemy szablon (tym razem w całości, także z górnymi fragmentami) na pojedynczym kawałku brystolu i wycinamy:


Na tym etapie najłatwiej ozdobić front sztalugi. Dlatego polecam ozdobienie go zanim będzie przyklejony do podstawy.

7. Na potrzeby tego kursu przymocowałam front nieozdobiony.
Smarujemy klejem zaznaczony na zdjęciu fragment podstawy i przyklejamy do niego dolną część frontu:


Gotowe, choć jeszcze nieozdobione sztalugi wyglądają następujaco:


Przykład karki wykonanej na podstawie przedstawionego kursu można zobaczyć tu: klik.

To mój pierwszy kurs. Mam nadzieję, że udało mi się w miarę zrozumiale opisać poszczególne etapy prac. Gdybyście mieli jakieś pytania, to śmiało piszcie w komentarzach. Postaram się odpowiedzieć.
Bardzo jestem ciekawa Waszych pomysłów na nietypowe kształty sztalug, więc jeśli wykonacie jakąś kartkę korzystając z tego kursu, wklejcie linka do swojej pracy. Bardzo chętnie popodziwiam :-D

Pozdrawiam serdecznie!
Mapowska

9 komentarzy:

el pisze...

bardzo czytelny kurs , ja uwielbiam sztalugowe kartki . Dzięki takie zastowoaniu karteczkę można ładnie wyeksponować

Nerena pisze...

Super Kursik!!! <3 spróbuję i Serdecznie Dziękuję za inspirację :) Pozdrawiam i miłego :)

wiola_c pisze...

Świetny kursik. Super pomysł. :)

Halina pisze...

Super kursik....czekam na więcej.....

Ti-Tinka pisze...

świetny kursik ;)
Ja raz zrobiłam sztalugową w kształcie serca, ale efekt był tak marny, że później już robiłam tylko kwadratowe... ale może jednak spróbuję z nowymi kształtami ;)

Chimera pisze...

Oooo, super! Dzięki, na pewno skorzystam :)

Barbara pisze...

Szacunek,świetny i czytelny kursik :)

Agnieszka(AgaP) pisze...

Świetny kurs! Zapewne wykorzystam na jakąś dzieckową kartkę! Dzięki za podzielenie się pomysłem!!!!

Yagoshka pisze...

Fantastyczny kurs. Wszystko jasne i czytelne :)